Co się psuje w windzie? TOP 5
Co się psuje w windzie? TOP 5
Elementy eksploatacyjne
- Plastikowe suwaki prowadzenia drzwi
- Plastikowe rolki drzwi
- Kontakty drzwi, które potwierdzają elektryczne zamknięcie drzwi
- Paski napędu drzwi
- Rygle drzwi
- Krzywki ruchome
Istnieją dwa główne czynniki przez, które części wypisane powyżej mogą powodować awarię windy.
Pierwszy powód: naturalne zużycie tych elementów. Nie czekajmy, aż suwak zużyje się do poziomu śruby, tylko skontaktujmy się z naszym konserwatorem i zapytajmy o plan wymiany elementów eksploatacyjnych na najbliższe 3, 6, a nawet 12 miesięcy (w zależności od ustaleń budżetowych). Brak faktur za wymiany przez ostatnie pół roku powinien budzić niepokój, a nie zadowolenie.
Przykładowo, jeśli winda ma 7 przystanków (od parteru do 6 piętra), to na każdym z nich znajduje się 8 rolek drzwi (4 górne i 4 dolne), a także dodatkowe rolki w kabinie. Łącznie mamy 64 rolki, 32 suwaki i 8 kontaktów drzwiowych. Te elementy mają kluczowe znaczenie dla bezawaryjnej pracy windy, a także wpływają na komfort jazdy.
Jeśli w budynku mamy 5 wind w 5 klatkach, to suma tych podstawowych części wynosi aż 320 rolek, 160 suwaków i 40 kontaktów. Jeśli nie będziemy regularnie wymieniać tych elementów, a tylko reagować na awarie, możemy spodziewać się poważnych problemów po kilku latach użytkowania.
Warto dodać, że koszt na przykład górnej rolki drzwi to w zależności od modelu i producenta od 80 do 170zł.
Kolejne pytanie: czy firma konserwująca jest w stanie przygotować taki plan wymiany? Jeśli nie, warto rozważyć zmianę usługodawcy.
Drugi powód awarii to nieprawidłowe użytkowanie windy. Przytrzymywanie drzwi, uderzenia (o dewastacjach poniżej), czy też pozostawione śmieci w prowadnicach drzwi. W tym przypadku warto poprosić ekipę sprzątającą o regularne czyszczenie prowadnic, ponieważ zazwyczaj nie są świadomi, że to również należy do ich obowiązków.
Elementy odpowiedzialne za pozycjonowanie kabiny w szybie
- Czujniki położenia kabiny
- Enkoder
- Głowice sczytujące
- Wyłącznik krańcowy (góra/dół)
- Wyłącznik końcowy
- Falownik
Nierówne zatrzymywanie kabiny na przystanku może być wynikiem źle wyregulowanych magnesów zatrzymujących, rozmieszczonych w szybie lub wadliwie działających czujników zatrzymania kabiny(koszt czujnika od 80 nawet do 500zł). Jeśli regulacja nie pomaga, konieczna może być kontrola kolejnych elementów z powyższej listy. Gdy konserwator stwierdzi uszkodzenie falownika, zawsze poproś o ofertę na jego regenerację, bo wymiana na nowy powinna być ostatecznością. Po wymianie warto poprosić o zwrot starego falownika, ponieważ można go często naprawić w specjalistycznych serwisach.
Styczniki i przekaźniki w systemie sterowania
Styczniki i przekaźniki to elementy, które działają mechanicznie i mają określoną przez producenta żywotność, mierzoną w cyklach łączeniowych. Niestety, większość sterowników zainstalowanych w maszynowni windy nie dostarcza informacji o liczbie cykli, które przeszły styczniki. Warto poprosić konserwatora o ocenę stanu tych elementów i planować ich wymianę w trybie eksploatacyjnym, zanim dojdzie do awarii. Awarie styczników i przekaźników bywają trudne do wykrycia przez co czas diagnostyki się wydłuża a to wiąże się z wyłączoną windą.
Dewastacja
To najbardziej nieprzewidywalny typ awarii, ponieważ trudno się na niego przygotować. Może to być stłuczone lustro, kopnięte drzwi, wyrwana poręcz lub zniszczona kaseta na przystanku. Kluczowe w tym przypadku jest informowanie mieszkańców o przyczynach przestoju i o przewidywanym czasie uruchomienia windy. Jeśli wiesz, że użytkownicy regularnie dewastują windę, warto, abyś porozmawiał z firmą serwisującą o przygotowaniu się na takie sytuacje. Możesz subtelnie zasugerować, aby firma serwisująca posiadała w zapasie newralgiczne części narażone na uszkodzenia. Taki zapas, przechowywany na miejscu, na przykład w maszynowni lub innym bezpiecznym pomieszczeniu, pozwoli na szybsze naprawy, co ograniczy czas przestoju urządzenia. W ten sposób nie tylko poprawisz komfort użytkowników, ale także unikniesz dodatkowych kosztów i opóźnień związanych z zamawianiem części po fakcie.
Sterowanie drzwi kabinowych
W każdej windzie osobowej znajduje się mechanizm sterujący i napędzający drzwi kabinowe. W starszych modelach są to silniki z kołem, paskiem gumowym i małymi wyłącznikami krańcowymi (działanie mechaniczne), a w nowszych silniki i enkodery z płytami elektronicznymi. Warto regularnie pytać konserwatora o stan tych elementów i planować ich wymianę w ramach planu eksploatacyjnego.
Podsumowanie i wnioski
Windy są nieodzownym elementem współczesnych budynków, jednak ich eksploatacja wiąże się z regularnym zużyciem kluczowych części, które bez odpowiedniego nadzoru mogą prowadzić do kosztownych awarii. Regularna konserwacja i planowane wymiany elementów eksploatacyjnych, takich jak suwaki, rolki czy kontakty drzwiowe, są niezbędne, aby zapewnić płynne działanie windy oraz komfort użytkowników.
Awarie wynikające z naturalnego zużycia części można ograniczyć, pytając konserwatora o szczegółowy plan wymian na nadchodzące miesiące. Zaniedbanie tych podstawowych działań może skutkować tym, że po latach braku prewencyjnych wymian nagromadzi się wiele problemów, a ich naprawa będzie wymagała jednorazowego, bardzo dużego nakładu finansowego. Dodatkowo, bez odpowiedniej obsługi, urządzenia te szybko ulegają degradacji, co znacząco skraca ich żywotność i pogarsza bezpieczeństwo użytkowania.
Wnioski z mojego wieloletniego doświadczenia pokazują, że brak planu konserwacji oraz nieświadomość administratorów, mogą prowadzić do awarii, których można było łatwo uniknąć. Dlatego kluczowe jest współdziałanie z firmą konserwującą i świadome podejście do dbania o windę.
Lepiej inwestować w prewencję niż w doraźne, często droższe naprawy.
Jan Księżopolski