​​​​​​​Co się psuje w windzie? TOP 5

Co się psuje w windzie? TOP 5


Elementy eksploatacyjne

  1. Plastikowe suwaki prowadzenia drzwi
  2. Plastikowe rolki drzwi
  3. Kontakty drzwi, które potwierdzają elektryczne zamknięcie drzwi
  4. Paski napędu drzwi
  5. Rygle drzwi
  6. Krzywki ruchome

Istnieją dwa główne czynniki przez, które części wypisane powyżej mogą powodować awarię windy.


Pierwszy powód: naturalne zużycie tych elementów. Nie czekajmy, aż suwak zużyje się do poziomu śruby, tylko skontaktujmy się z naszym konserwatorem i zapytajmy o plan wymiany elementów eksploatacyjnych na najbliższe 3, 6, a nawet 12 miesięcy (w zależności od ustaleń budżetowych). Brak faktur za wymiany przez ostatnie pół roku powinien budzić niepokój, a nie zadowolenie.


Przykładowo, jeśli winda ma 7 przystanków (od parteru do 6 piętra), to na każdym z nich znajduje się 8 rolek drzwi (4 górne i 4 dolne), a także dodatkowe rolki w kabinie. Łącznie mamy 64 rolki, 32 suwaki i 8 kontaktów drzwiowych. Te elementy mają kluczowe znaczenie dla bezawaryjnej pracy windy, a także wpływają na komfort jazdy.


Jeśli w budynku mamy 5 wind w 5 klatkach, to suma tych podstawowych części wynosi aż 320 rolek, 160 suwaków i 40 kontaktów. Jeśli nie będziemy regularnie wymieniać tych elementów, a tylko reagować na awarie, możemy spodziewać się poważnych problemów po kilku latach użytkowania.


Warto dodać, że koszt na przykład górnej rolki drzwi to w zależności od modelu i producenta od 80 do 170zł.


Kolejne pytanie: czy firma konserwująca jest w stanie przygotować taki plan wymiany? Jeśli nie, warto rozważyć zmianę usługodawcy.


Drugi powód awarii to nieprawidłowe użytkowanie windy. Przytrzymywanie drzwi, uderzenia (o dewastacjach poniżej), czy też pozostawione śmieci w prowadnicach drzwi. W tym przypadku warto poprosić ekipę sprzątającą o regularne czyszczenie prowadnic, ponieważ zazwyczaj nie są świadomi, że to również należy do ich obowiązków.


Elementy odpowiedzialne za pozycjonowanie kabiny w szybie

  1. Czujniki położenia kabiny
  2. Enkoder
  3. Głowice sczytujące
  4. Wyłącznik krańcowy (góra/dół)
  5. Wyłącznik końcowy
  6. Falownik

Nierówne zatrzymywanie kabiny na przystanku może być wynikiem źle wyregulowanych magnesów zatrzymujących, rozmieszczonych w szybie lub wadliwie działających czujników zatrzymania kabiny(koszt czujnika od 80 nawet do 500zł). Jeśli regulacja nie pomaga, konieczna może być kontrola kolejnych elementów z powyższej listy. Gdy konserwator stwierdzi uszkodzenie falownika, zawsze poproś o ofertę na jego regenerację, bo wymiana na nowy powinna być ostatecznością. Po wymianie warto poprosić o zwrot starego falownika, ponieważ można go często naprawić w specjalistycznych serwisach.


Styczniki i przekaźniki w systemie sterowania

Styczniki i przekaźniki to elementy, które działają mechanicznie i mają określoną przez producenta żywotność, mierzoną w cyklach łączeniowych. Niestety, większość sterowników zainstalowanych w maszynowni windy nie dostarcza informacji o liczbie cykli, które przeszły styczniki. Warto poprosić konserwatora o ocenę stanu tych elementów i planować ich wymianę w trybie eksploatacyjnym, zanim dojdzie do awarii. Awarie styczników i przekaźników bywają trudne do wykrycia przez co czas diagnostyki się wydłuża a to wiąże się z wyłączoną windą.


Dewastacja

To najbardziej nieprzewidywalny typ awarii, ponieważ trudno się na niego przygotować. Może to być stłuczone lustro, kopnięte drzwi, wyrwana poręcz lub zniszczona kaseta na przystanku. Kluczowe w tym przypadku jest informowanie mieszkańców o przyczynach przestoju i o przewidywanym czasie uruchomienia windy. Jeśli wiesz, że użytkownicy regularnie dewastują windę, warto, abyś porozmawiał z firmą serwisującą o przygotowaniu się na takie sytuacje. Możesz subtelnie zasugerować, aby firma serwisująca posiadała w zapasie newralgiczne części narażone na uszkodzenia. Taki zapas, przechowywany na miejscu, na przykład w maszynowni lub innym bezpiecznym pomieszczeniu, pozwoli na szybsze naprawy, co ograniczy czas przestoju urządzenia. W ten sposób nie tylko poprawisz komfort użytkowników, ale także unikniesz dodatkowych kosztów i opóźnień związanych z zamawianiem części po fakcie.

Sterowanie drzwi kabinowych

W każdej windzie osobowej znajduje się mechanizm sterujący i napędzający drzwi kabinowe. W starszych modelach są to silniki z kołem, paskiem gumowym i małymi wyłącznikami krańcowymi (działanie mechaniczne), a w nowszych silniki i enkodery z płytami elektronicznymi. Warto regularnie pytać konserwatora o stan tych elementów i planować ich wymianę w ramach planu eksploatacyjnego.

 

Podsumowanie i wnioski


Windy są nieodzownym elementem współczesnych budynków, jednak ich eksploatacja wiąże się z regularnym zużyciem kluczowych części, które bez odpowiedniego nadzoru mogą prowadzić do kosztownych awarii. Regularna konserwacja i planowane wymiany elementów eksploatacyjnych, takich jak suwaki, rolki czy kontakty drzwiowe, są niezbędne, aby zapewnić płynne działanie windy oraz komfort użytkowników.


Awarie wynikające z naturalnego zużycia części można ograniczyć, pytając konserwatora o szczegółowy plan wymian na nadchodzące miesiące. Zaniedbanie tych podstawowych działań może skutkować tym, że po latach braku prewencyjnych wymian nagromadzi się wiele problemów, a ich naprawa będzie wymagała jednorazowego, bardzo dużego nakładu finansowego. Dodatkowo, bez odpowiedniej obsługi, urządzenia te szybko ulegają degradacji, co znacząco skraca ich żywotność i pogarsza bezpieczeństwo użytkowania.


Wnioski z mojego wieloletniego doświadczenia pokazują, że brak planu konserwacji oraz nieświadomość administratorów, mogą prowadzić do awarii, których można było łatwo uniknąć. Dlatego kluczowe jest współdziałanie z firmą konserwującą i świadome podejście do dbania o windę.


Lepiej inwestować w prewencję niż w doraźne, często droższe naprawy.


Jan Księżopolski